سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برق و الکترونیک

با استابلایزر و کاربرد آن آشنا شوید

شاید شما هم لامپ های در حال چشمک زدن را در خانه تان دیده باشید. سوسو زدن لامپ یکی از بارزترین نشانه های نوسان برق در خانه های ما است البته همیشه نوسان برق ممکن است چنین نشانه های واضح و مشخصی نداشته باشد این در حالی است که گاه چنین نوسان های غیرقابل مشاهده ای باعث تاثیر آنی و شدید مثل تخریب دائمی (سوختن) لوازم برقی خانگی و در مواردی حتی آتش سوزی خانه شود.

با ما همراه باشید تا در ادامه با هم به تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی بپردازیم و پس از آن راهکارهای پیش گیری از چنین آسیب های احتمالی را شرح دهیم.

 

سوختگی لوازم برقی بر اثر نوسانات برقسوختگی لوازم برقی بر اثر نوسانات برق

نوسان برق چیست؟

در هر کشوری جریان برق دارای استانداردهای مشخصی است که تمام دستگاه های الکتریکی خانگی در زمان استفاده از این استانداردهای پیروی می کنند. در ایران جریان 220 و شدت جریان برق نیز 50 هرتز می باشد. بنابراین تمام لوازم برقی موجود در خانه ها مانند تلویزیون، یخچال و فریزر، کولرهای گازی و آبی و ... به گونه ای طراحی شده اند که تحت استانداردهای مشخص شده ی جریان برق کار می کنند. جریان برق یاد شده می بایست همواره ثابت باشه تا دستگاه های الکتریکی به درستی فعالیت کنند. این در حالی است که گاه موانع مختلفی باعث کاهش جریان و یا افزایش جریان خواهند شد که به این کاهش و یا افزایش، نوسان برق می گویند. به عبارت دیگر، نوسان ولتاژ یک تغییر مداوم در ولتاژ است. رعد و برق، وجود مشکل در سیم کشی منزل، بارش باران و خیس شدن سیم های برق، استفاده از دستگاه های جوشکاری و یا حتی استفاده از آسانسور از عوامل معمول در نوسان برق هستند. همچنین درمناطق روستایی ممکن است به دلیل طولانی بودن خطوط برق دچار نوسانات ولتاژ چشمگیری شوند. هنگامی که مصرف برق در منطقه زیاد است، این خطوط برق می توانند باعث کاهش ولتاژ شوند. این وضعیت شبیه استفاده از دوش در حمام طبقه دوم یک خانه است. وقتی کسی شیر آب لباسشویی طبقه اول را روشن کند، ممکن است آب دوش طبقه دوم کم شود.

رعد و برق، وجود مشکل در سیم کشی منزل، بارش باران و خیس شدن سیم های برق، استفاده از دستگاه های جوشکاری و یا حتی استفاده از آسانسور از عوامل معمول در نوسان برق هستند.

اثرات نوسان ولتاژ مشابه اثر ولتاژ کم است. باعث می شود چراغ ها سوسو بزنند یا روشن تر شوند. صفحه نمایش نیز ممکن است سوسو بزند. همچنین مواردی وجود دارد که تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه از کار می افتند. علاوه بر این ، نوسانات ولتاژ می تواند باعث از بین رفتن داده های سیستم های رایانه ای شود، در حالی که در تلویزیون ها یا رادیوها ممکن است تداخل ایجاد کنند. این مشکل برق می تواند تأثیر قابل توجهی در طول عمر لامپ های رشته ای داشته باشد، زیرا آنها برای ولتاژ خاصی طراحی شده اند.

استابلایزر چیست؟

تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر) برای محافظت از ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ استفاده می شود. دستگاه استابلایزر این اطمینان را به شما می دهد که همیشه ولتاژ ثابتی به دستگاه مصرف کننده هدایت می شود و کیفیت منبع تغذیه در حد استاندارد حفظ می شود. به عبارت دیگر دستگاه Stabilizers در صورت تغییر یا نوسان ولتاژ تعذیه در یک دامنه مشخص، ولتاژ را تثبیت و تنظیم می کند.

استابلایزرها به چند نوع تقسیم می شوند؟

انواع استابلایزر شامل استابلایزر سروموتوری (Servo motor stabilizer) استابلایزر استاتیک (Static stabilizer) و استابلایزر رله ای (Relay Stabilizer) می شود. استابلایزر رله ای بیشتر به عنوان استابلایزر خانگی شناخته می شود. لازم به ذکر است که این استابلایزر خانگی دارای قیمت مناسب و نسبت به مدل های پیشین مقرون به صرفه تر است.

دستگاه استابلایزر رله ایدستگاه استابلایزر رله ای

 

 

چگونه از لوازم الکتریکی منزل در برابر نوسان برق محافظت کنیم؟

اگر شما هم نگران آسیب نوسان برق بر روی دستگاه های الکتریکی منزل خود هستید، خرید دستگاه استابلایزر خانگی می تواند راه حلی آسان و مطمئن برای رفع این مشکل باشد. انواع مختلفی از دستگاه استابلایزر در بازار موجود است. استابلایزر ایرانی توسط برخی شرکت های ایرانی ساخته و تولید می شود دارای کیفیت خوب و قیمت مناسب بوده که می تواند نیاز شما به استابلایزر خانگی را برطرف کرده و لوازم برقی شما را از آسیب محافظت کند.

 

استابلایزر ایرانیاستابلایزر ایرانی

 

 

اگر تامین هزینه خرید چند دستگاه استابلایزر خانگی برای شما مشکل است، پیشنهاد می شود که فقط برای وسایل برقی که دارای حساسیت بالاتری به نوسان برق دارند، نسبت به خرید استابلایزر اقدام شود.