سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برق و الکترونیک

با استابلایزر و کاربردهای آن آشنا شوید

به طور معمول در زمان استفاده همزمان چندین وسیله برقی پر مصرف با یکدیگر، امکان قطعی برق و یا نوسان ولتاژ در سیم کشی ساختمان‌ها ایجاد شود. از این رو برای تثبیت کردن این نوسانات ولتاژ از دستگاهی به نام دستگاه استابلایزر استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم که با ساختار، انواع و کاربرد استابلایزر آشنا شویم.

استابلایزر فاران مدل STB-2000 ظرفیت 2000 ولت آمپر استابلایزر فاران مدل STB-2000 ظرفیت 2000 ولت آمپر

استابلایزر چیست؟
استابلایزر‌ها جهت جلوگیری از نوسانات و پرش‌های ناگهانی برق شهری تکفاز 220 ولت و برق سه فاز 380 ولت ساختمان‌ها، برای محافظت از کلیه‌ی لوازم برقی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد استابلایزر
به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی، یخچال، لباسشوئی، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و حتی در کارخانجات مختلف برای حفاظت از دستگاه‌های برش، بسته بندی و ...، حتما ً باید از دستگاه‌های استابلایزر و استابلایزر سه فاز استفاده نمود.


انواع استابلایزر و تفاوت استابلایزر سرو موتوری و رله‌ای
استابلایزر به دو مدل استابلایزر رله ای و استابلایزر سروو موتوری تقسیم می‌گردد.
در استابلایزر‌های رله‌ای عملیات تغییر ولتاژ به کمک مجموعه‌ای از ترانس‌های افزاینده و کاهنده و یا یک یا چند خروجی انجام می‌گیرد. در واقع اطلاعات لازم به ولتاژ ورودی توسط سیستم الکترونیکی دستگاه، تحلیل و تجزیه شده و دستورات لازم برای ترکیب صحیح ترانس و رله‌ای ارسال می‌شود، ولی در استابلایزر سرووموتوری به دلیل حلقوی بودن ترانس داخلی و سیستم مکانیکی آن سرعت کمتری را استفاده می‌کند، اما اصلاح نوسانات ولتاژی را با دقت بیشتری انجام می‌دهد.
استابلایزر تک فاز یا محافظ ولتاژ تک فاز برای مصارف خانگی، کولر گازی، لباسشویی، ماینر، بافندگی و ... استفاده می‌شود.