سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برق و الکترونیک

چگونه از کامپیوتر و لپ تاپ خود در برابر قطع ناگهانی برق و نوسانا

به منظور مقابله با شوک الکتریکی از دستگاه استابلایزر (محافظ برق) استفاده کنید.

هنگامی که قصد دارید یک سیستم کامپیوتری را نصب و راه اندازی کنید به احتمال فراوان محافظ الکترونیکی یا استابلایزر (Stabilizer) از اجزایی است که خواهید خرید. کاربرد دستگاه استابلایزر (محافظ الکترونیکی) که اهمیت فراوانی دارد محافظت از اجزاء و قطعات الکترونیکی درون کامپیوتر شماست. این محافظت در مقابل نوسان های الکتریکی انجام می گیرد بنابراین ابتدا تعریف کامل تری از نوسان را ارائه می کنیم . نوسان ولتاژ یا ولتاژ ناپایدار و به عبارتی power surge به افزایش و یا کاهش ولتاژ خارج از محدوده استاندارد و قراردادی اطلاق می شود . در سیم کشی های خانگی و اداری در ایران ولتاژ استاندارد 220 ولت است. اگر سطح ولتاژ از 220 ولت تجاوز کند و یامقدار زیادی کمتر از آن باشد آنگاه محافظ الکتریکی یا surge protector از نابود شدن کامپیوترتان جلوگیری می کند . برای فهم بهتر مسأله مفید است تا ولتاژ را بهتر بشناسید . ولتاژ انرژی پتانسیل الکتریکی محسوب می شود . جریان الکتریسیته از نقطه ای به نقطه ای دیگر جریان می یابد زیرا انرژی پتانسیل دو نقطه تفاوت دارند . می توانید این مسأله را مشابه جریان آب در نظر بگیرید که از جایی با فشار و سطح بیشتر به محلی با فشار و سطح کمتر حرکت می کند . در واقع می توان ولتاژ را فشار الکترونیکی نیز نامید .

در هر دو حال اگر افزایش ولتاژ قابل توجه باشد می تواند باعث بروز خسارات زیادی در دستگاه الکترونیکی شود . همانطور که اگر فشار آب پشت سد خارج از محدوده افزایش یابد سد می شکند . برای سیم حامل جریان برق هم چنین اتفاقی می افتد و سیم از بین می رود . حتی اگر افزایش ولتاژ بلافاصله قطعه را نابود نکند در طول زمان آن را از بین خواهد برد.

به منظور جلوگیری از بروز این اتفاق توصیه می ­شود از یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر (Stabilizer) برای لپ تاپ  و یا کامپیوتر خود استفاده کنید. دستگاه Stabilizer یک سیستم تنظیم و تثبیت کننده ولتاژ است که در صورت نوسان، افت و … را به سرعت تشخیص داده و بصورت اتوماتیک رفع می کند. استابلایزر این امکان را به شما می­دهد تا در هنگام نوسان از دستگاه‌های الکتریکی خانگی خود محافظت کنید.

برای خرید استابلایزر اینجا را مشاهده کنید.

قطع شدن برق چگونه به کامپیوتر آسیب می‌رساند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال ویرایش یک تصویر، تهیه یک نامه، آماده کردن یک تحقیق دانشگاهی و یا جست و جو در اینترنت باشید و ناگهان با قطع شدن برق امکان ادامه آن را نداشته باشید و حتی ممکن است به دلیل عدم ذخیره سازی تغییرات تمامی زحمات شما از بین برود. اگر در نواحی از کشور ساکن هستید که به دلیل گرما در برخی فصول سال مصرف مشترکین افزایش می­یابد یا در محل زندگی شما زیر ساخت های انتقال برق نامناسب و فرسوده هستند، بیش از سایر افراد شاهد قطعی برق هستید. از آن گذشته قطع شدن و وصل شدن برق به صورت ناگهانی، سبب از بین رفتن اطلاعات خواهد شد. به علاوه هارد درایو (Hard Drive Disk) نیز ممکن است به صورت بسیار زیادی آسیب ببیند. بخش های دیگر نظیر کارت حافظه اس دی (Secure Digital) معمولا دچار آسیب دیدگی نخواهد شد. چرا که اتصال دایمی ندارند. (البته در صورت آسیب دیدن SD کارت نیز می توان مجددا اطلاعات را بازیابی کرد) نوسان و بالا و پایین رفتن ولتاژ برق نیز می تواند باعث آسیب به مادربورد (Motherboard)، هارد درایو، کند شدن عملکرد سیستم و عدم نگهداری شارژ باتری شود.

برای جلوگیری از خاموشی ناگهانی از یو پی اس استفاده کنید.

منبع تغذیه بدون وقفه یا UPS  (Uninterruptible power supply)یک وسیله ­ی الکتریکی است که به منظور تامین پیوسته توان مورد نیاز بار مصرفی  با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار می­گیرد.

یو پی اس ها بسته به نوع کاربرد آن ها در توان­ های مختلفی ساخته شده و در بازار موجود هستند. انتخاب یو پی اس (UPS) براساس نیاز کاربر صورت می­ گیرد. انواع یو پی اس از نظر فناوری به سه دسته ی یو پی اس آفلاین(OFFLINE)، یو پی اس آنلاین (ONLINE) و یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE) تقسیم می­ شود.

دستگاه یو پی اس همچنین باعث کاهش نوسانات برق و نیز یکنواخت شدن ولتاژ شده و در نتیجه از شوک الکترونیکی و آسیب به تجهیزات حساس جلوگیری می­کند. این منبع انرژی اضطراری، موجب تامین انرژی لازم برای خاموش کردن کامپیوتر در زمان قطع برق شده و از خاموشی ناگهانی و در نتیجه آسیب به آن جلوگیری می­کند.

برای خرید یو پی اس اینجا را مشاهده کنید.